Wednesday, April 1, 2009

Sejarah Kg. Belimbing Dalam



Tiada catatan sejarah dikesan siapa dan bila Kampung Belimbing Dalam dibuka. Namun, adalah dijangkakan kampung ini telah diteroka kira-kira 200 tahun lampau oleh sekumpulan pejuang Melayu dari Pegawai Istana Melaka yang berpangkat Temenggung.


Oleh kerana Bandar Melaka pada masa itu telah diserang oleh Portugis (1511) dan Belanda (1641), orang Melayu Melaka tidak mendapat tempat lagi di Melaka setelah rajanya diusir/meninggalkan Melaka, maka Dato’ Temenggung dan pengikutnya lari mudik ke hulu Melaka mencari tempat berlindung/bertahan dari serangan musuh, lalu meneroka kampung ini.


Dalam masa menebang dan menebas hutan belukar yang kebanyakannya dipenuhi pokok rumbia serta laluan binatang liar seperti gajah bagi menjadikan kampung, mereka menjumpai pokok BELIMBING yang jauh (DALAM) ke dalam hutan serta jauh dari sungai (Sungai Melaka) tempat laluan mereka.


Lantas mereka namakan tempat ini KAMPUNG BELIMBING DALAM kekal sehingga ini. Sehingga ke hari ini juga penduduk Kampung Belimbing Dalam juga mengikut adat istiadat ‘TEMENGGUNG’, sebaliknya kampung jirannya, Kampung Pantai Belimbing dan Kampung Parit Melana mengamalkan adat PEPATIH.
SUMBER:

No comments:

Post a Comment